HIJABISTAS

 

“Hijabistas”

“We cannot have access education if we wear a veil. We cannot find work if we wear a veil. We are excluded…only because we wear a veil.” These are words of 25-year-old Zozolina, a Muslim activist from Marseilles who is adept at deploying Instagram and does it wearing a veil. “I put myself out there on social media. Why? Because I want to exist. I am fed up with being labeled negatively, with being stigmatized. We are hard-working women. We have qualifications. We are completely infused with French culture and the openness of l’esprit francaise. But…

These are the hijabistas, a.k.a. the turbanistas. They are covering their hair but leaving their necks bare. Their scarves are bright and sometimes designer-made but as much a sign of religious affiliation as they are a fashion statement. Zozolina and the other hijabistas say that they adhere to “modest fashion” by exposing a little of their bodies by simultaneously staying true to their view of the religious parameters of Islam

Their story is a universal one: they want to be themselves and to contribute as an integral art of the society; to live according to their own definition of femininity, while integrating their faith, moral convictions, personal beliefs, and Muslim heritage. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

"Hijabistas"

« Je m’expose sur les réseaux sociaux car j’ai envie d’exister. J’en ai marre qu’on me colle une étiquette négative. Nous sommes des femmes actives, intelligentes, on a fait des études, on a la culture française, l’ouverture d’esprit française ! » ZoZoliina, 25 ans est blogueuse et créatrice de mode. Son hijab ou turban est un signe religieux autant qu’un accessoire de mode. Elle se revendique de la « Modest Fashion », cette mode pudique qui dévoile peu le corps, censé répondre aux injonctions religieuses de l’islam. L’histoire de Zozoliina est universelle: une jeune femme veut être elle-même, vivre dans son époque, dans sa société, construire sa féminité, tout en conciliant sa foi, ses convictions, ses croyances et son héritage.

Les hibjabistas ont moins de trente ans. Ces jeunes femmes sont des consommatrices enthousiastes, dynamiques, engagées et créatives. Leurs comptes instagram comptent des milliers de followers. Leurs blogs alternent récits personnels, conseils lifestyle, mode ou beauté comme les autres blogueuses. Leur particularité: elles concilient avec simplicité et sans complexe, leur foi et leur mode de vie occidental. Ces influenceuses du net sont musulmanes, portent le voile ou le turban, et entendent bien réinventer la féminité musulmane: une tentative d’émancipation au sein d'une société qui souhaite l’invisibilité de la femme voilée et au sein sa communauté sui souhaite qu’elle soit plus discrète.

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